Mazda MX-5

Marcel Dekker troeft Jordy van der Eijk af om de winst in race drie

18:19 14-04-2024

Ook de derde race van de BetCity Mazda MX-5 Cup tijdens de Hankook Voorjaarsraces leverde weer overal in het veld vele fraaie gevechten op. De beslissingen leken dan ook weer in de laatste ronde te zullen vallen. Een safetycar-situatie gooide echter roet in het eten waardoor de volgorde al voor het vallen van de vlag was bepaald. De winst ging daarmee naar Marcel Dekker, die de snel naar voren gekomen Jordy van der Eijk de gehele race op zijn bumper wist. De derde plaats viel in handen van Timo de Graaf die zich net voor het ingrijpen van de safetycar had weten los te rijden uit een groep van zes om iedere centimeter strijdende Mazda’s.

Bij de derde en laatste wedstrijd van de BetCity Mazda MX-5 Cup mogen de auto’s zich opstellen in de volgorde zoals die in de kwalificatie was bepaald. Daarmee op de eerste rij polesitter Daan de Graaff met naast zich zijn broer Timo. Op rij twee Leon van Verseveld en Marcel Dekker en op rij drie András Király  en Delano De Ketele. Daarachter maken Jordy van der Eijk, Matej Sikhart, Wouter Jansen en Filip Wojtowicz de eerste vijf rijen compleet.

De Mazda’s hebben er al twee fraaie races opzitten en deze goede traditie zal ongetwijfeld in race drie in stand worden gehouden. Bij de start is Daan de Graaff vanaf pole uitstekend weg en neemt de leiding, met zijn broer Timo op twee en Dekker op drie. Dekker neemt in de eerste ronde meteen grote stappen en komt bij de eerste doorkomst als leider door, voor Daan en Timo de Graaff. Op vier Van Verseveld terwijl De Ketele van positie is gewisseld met Kiraly. Van der Eijk, Jansen en Wojtowics zijn Sikhart gepasseerd en liggen op de plekken zeven tot en met negen.

Bij de derde doorkomst leidt Dekker met een paar meter voorsprong op een fel strijdende groep bestaande uit Timo en Daan de Graaff, Van Verseveld en Van der Eijk, die Kiraly is gepasseerd. In de Tarzanbocht gaat Van Verseveld al dan niet geholpen door een van zijn concurrenten in de fout en spint waardoor hij uit de kopgroep wegvalt.

Terwijl Dekker nog steeds leidt, maakt Van der Eijk grote stappen en stijgt door naar twee, met Timo de Graaff op drie, Jansen op vier en Daan de Graaff op vijf. Ook De Ketele, Sikhart, Wojtowicz en zelfs de groep daarachter blijft kansrijk. Zoals gebruikelijk bij de Mazda’s valt er niets te voorspellen.

Van der Eijk heeft duidelijk de snelheid want hij sluit binnen een ronde aan bij Dekker. Bumper aan bumper gaat het tweetal over de baan om zo weg te kunnen komen bij de achtervolgers. Dit lijkt te lukken want in ronde zes is het gat naar Timo de Graaff, Jansen, Daan de Graaff, De Ketele, Wojtowics, Kiraly en Sikhart al bijna vier seconden.

Van der Eijk laat de bumper van Dekker niet los en dus blijft het spannend in de strijd om plek één. Achter het leidende tweetal is van alles mogelijk met vijf auto’s die aan elkaar gekleefd lijken. Wojtowics heeft op plek acht een gaatje van een seconde moeten toestaan en heeft Sikhart op zijn bumper.

Terwijl Dekker en Van der Eijk het elkaar niet lastig maken, en de laatste dus lijkt te wachten om vanuit de slipstream in de laatste ronde toe te kunnen slaan, rijdt Timo de Graaff zich iets los uit de vechtende groep achter de twee leiders. Met nog twee ronden te gaan gaat het echter fout tussen Van Verseveld en Glaesener waarbij de eerste met schade langs de baan blijft staan. Gezien de positie waar de auto van Van Verseveld staat, kan de wedstrijdleiding niet anders besluiten dan de safetycar de baan in te sturen. De volgorde is daarbij Dekker, Van der Eijk, Timo de Graaff, Daan de Graaff, Jansen, Kiraly, De Ketele, Sikhart en Wojtowics terwijl Schilders de top tien compleet maakt. Omdat inmiddels de laatste ronde is ingegaan en de finish achter de safetycar zal plaatsvinden, is dit ook meteen de einduitslag. Het geeft maar weer aan dat het niet altijd verstandig is om te wachten tot de laatste ronde om posities goed te maken.